מחלות חניכיים


חייכו יותר! חיוך מלא עם השיניים משלכם.

בערך 90 אחוזים מכלל האוכלוסייה סובלים ממחלות מסב-השן (הפרדונטיום) שונות. מסב-השן מורכב מחניכיים, שטח פני השורש, רקמת החיבור והעצם שסובבת את השן. הרבה יותר קל לאבד את השיניים בגין מחלת מסב-השן מאשר מעששת, מחלת השיניים הנפוצה ביותר בעולם (95 עד 97 אחוזי התחלואה). חומרת המחלה מתבטאת בכך, שתוך מספר שנים שיניים בריאות לחלוטין, ללא חורי עששת וסתימות, הופכים לשיניים רופפות ופשוט נופלות. בהרבה מקרים אנשים עם פתולוגיה זאת פונים לטיפול בשלבים המתקדם של המחלה, כאשר השיניים כבר רופפות ממש; והחניכיים ורקמות המחזיקות את השיניים בתוך הלסתות, והן עצם הלסת עצמה כבר נהרסו כליל. במקרה זה אופן הטיפול הוא רק אחד - עקירת השן. לעתים גם עקירת מספר שיניים. לאחר מכן מרכיבים תותבות זמניות לאחר הניתוח, אחרי זה תותבות קבועות, עם או ללא ההשתלה. וזה אומר, שחשוב מאוד לשים לב לשלב ההתחלתי של המחלה, לא להתעלם מתסמיני המחלה, אחרת במוקדם או במאוחר עלול האדם לאבד את השיניים.
 
מהם הסימנים הנפוצים ביותר של המחלה?
השלב ההתחלתי של המחלה - ג'ינג'יביטיס (דלקת החניכים ללא פגיעה ברקמות החיבור והעצם) מתאפיין באדמומיות ונפיחות קלה של החניכיים באזור של שן אחד או מספר שיניים (לעתים גם בכל השיניים), דימום בזמן צחצוח השיניים או אכילת אוכל מוצק, והן בריח לא נעים מחלל הפה כתוצאה מתרכובות גופרית שהן פסולת החיידקים הצורכים פלאק (רובד חיידקים על השיניים). ישנו סיכוי של כמעט מאה אחוז להבריא לגמרי כאשר מתחילים את הטיפול בשלב המוקדם זה. לאחר איתור הבעיה וקבלת טיפול רפואי מקצועי, הבעיה נעלמת וניתן פשוט לשכוח מממנה. הטיפול הוא יעיל ופשוט יחסי. מדובר בטיפול היגייני מקצועי של חלל הפה, שמתבצע על ידי הרופא, או טיפול במשחות ומברשות שיניים מיוחדות והן באמצעי היגיינה אחרים. המטרה של הטיפול בשלב זה - להפחית באופן ניכר את כמות הפלאק, הגורם לדלקת. כאשר לפציינט מלא במוטיבציה להבריא אין סיבה שהטיפול לא יצליח. ג'ינג'יביטיס קורה לעתים תכופות למדי. לרוב המחלה פוגעת בילדים, בני נוער ואנשים צעירים המזלזלים בטיפול היגייני של חלל הפה. ג'ינג'יביטיס עלול להופיע גם בתור תופעת לוואי של נטילת תרופות, והן בקרב נשים בהריון בגין שינויים ברמת ההורמונים. גם בסוגים אלו של ג'ינג'יביטיס ניתן לטפל ללא שום בעיה ובהצלחה רבה.

יותר קשה לטפל בשלב השני של המחלה, כאשר הדלקת מתפשטת לרקמות החיבור והעצם, הסובבות את השן. בשלב זה של מחלת מסב-השן התסמינים הם הרבה יותר קשים: אדמומיות, נפיחות, כאב, דימום מורחב באזור מספר שיניים, דלקות מוגלתיות חוזרות ונשנות, שיניים רופפות, תזוזת שיניים במקום, מרווחים בין השיניים. בתקופות ההחמרה גם הגדלת בלוטות לימפה וחום. ככל שיותר מוקדם מתחילים בטיפול בשלב זה, כך גדלים הסיכויים לטיפול מוצלח. הטיפול בראש ובראשונה הוא אנטי דלקתי, לאחר מכן הטיפול מתרכז בשיקום התפקוד של רקמות מסב-השן, הכולל טיפול כירורגי ואורתופדי.

תרפיה במחלת מסב-השן מתחיל בטיפול אנטי דלקתי, לאחר מכן הטיפול מתרכז בשיקום התפקוד של רקמות מסב-השן, וכולל טיפול כירורגי ואורתופדי. השלב הראשון בריפוי האנטי דלקתי הוא טיפול היגייני מקצועי. בדרך כלל מדובר בניקוי אבן שן (בחלק הקדמי והאחורי של השיניים), יישור זגוגית השן (אמייל) ושורשי השיניים החשופים, שימוש באמצעים היגייניים להורדת רמת הרגישות של השיניים. לעתים תכופות נקבע טיפול באנטיביוטיקה לדיכוי פלורה פתוגנית של כיסים פריודנטליים. וכמובן, אנחנו מקיימים הדרכות בנושא טיפול היגייני בחלל הפה, שבהם מסבירים למטופלים את השיטה הטובה ביותר של צחצוח השיניים. כאשר המחלה נמצאת בשלבים המוקדמים שלה לרוב ניתן להשיג הפוגה יציבה. וזאת בתנאי שהמטופל עוקב בקפדנות אחרי הוראות הרופא המטפל ועובר בדיקות תקופתיות בעוד מועד. בתום המערך של הטיפול האנטי דלקתי הרופא מבצע הערכת המצב של רקמות מסב-השן. בשלבים המתקדמים של המחלה (המתאפיינים באיבוד רקמת העצם, שיניים רופפות ושינוי במצב המנשך) אנחנו מציעים לעבור טיפול כירורגי ואורתופדי.
כירורגיית החניכיים זהו נושא נפרד ורחב מאוד. טיפול כירורגי בחניכיים מאפשר לסייע במקרים הכי קשים של "אבדה תקוותנו", להשיג תוצאות מרשימות ולשמור על השיניים לאורך שנים ארוכות. בין השיטות השונות של טיפול כירורגי ניתן למנות: חֲפִי הַחֲנִיכַיִם, ניתוח שמטרתו להקטין עומק של כיסים פריודנטליים; ניתוח לשיקום גובה של קצה העצם האלוואולרית ליד צוואר השן (alveolar crest) עם השתלת עצם סינטטי לצורך המשך מוצלח של שיקום הפה, והן ניתוחים פלסטיים בחניכיים לתיקון הליקויים ללא תיקון גובה העצם.
נציין מראש, שטיפולים מסוג זה אינם זולים. אבל האם יש דבר חשוב יותר מהבריאות? ברור, שמחלות השיניים וחלל הפה לא ניתן לשוות למחלות לב, ראות או מוח. אך בעקיפין, ולעתים גם במישרין, משיניים וחניכיים בריאות תלוי גם בריאות של כל הגוף. בקליניקה שלנו לריפוי מחלות החניכיים מעבר לטיפולים כירורגיים אנחנו משתמשים גם בשיטה האורתופדית. שיטות טיפול חדשניות של התקנת סד (dental splinting) להורדת עומס על יסודות השיניים בזמן הלעיסה באמצעות סוגי סד שונים (מודבקים וכד') מאפשרות לשפר מצבם של שיניים בודדות כפרט ומצב המנשך ככלל. כל סד הוכן בהזמנה אישית ובטכנולוגיה מתקדמת. הסד מסייע לחלק באופן שווה את העומס על השיניים ולהוריד עומס משיניים חלשות. ישנו מגוון רב של שיטות הטיפול האורתופדיות. עבורנו כל מטופל הוא "מקרה מיוחד". לכן אנו מתאימים את הטיפול לכל מטופל על בסיס הגישה האינדיבידואלית.

ד"ר סורין אולגה